BIP
8. Baza Lotnictwa Transportowego
10. Eskadra Wywiadowcza

Eskadra sformowana została 15 października 1918 roku rozkazem Dowództwa Oddziału Wojsk Polskich na Kubaniu, przy kontrrewolucyjnej Armii Ochotniczej gen. Denikina – jako Polski Oddział Awiacyjny. Pierwszym dowódcą jednostki został por. Waldemar Narkiewicz. 28 października 1918 jednostka przemianowana została na I Awiacyjny Oddział Wojsk Polskich. 1 grudnia 1918 pododdział przeniesiony został do Odessy. 25 lutego 1919 jednostka ponownie została przemianowana na Eskadrę Lotniczą 4 Dywizji Strzelców Polskich. Po przeniesieniu eskadry do Braiły personel umundurowano zgodnie z konwencją stosowaną w Armii gen. Hallera. W pierwszej dekadzie czerwca 1919 jednostka przewieziona została koleją do Czerniowiec. W Gałaczu odebrano od Francuzów nowy samolot Breguet XIVB2, na którym 10 czerwca tego roku por. pil. Ludomił Rayski przewiózł gen. Lucjana Żeligowskiego do Lwowa oraz wykonał łącznie 12 lotów bojowych. Pod koniec lipca tego roku eskadra przemianowana została na 10 Eskadrę Wywiadowczą.

W sierpniu 1919 jednostka skierowana został do Brześcia, do dyspozycji Naczelnego Dowództwa, celem reorganizacji i uzupełnienia sprzętu, a w październiku przeniesiona na lotnisko Ławica w Poznaniu i podporządkowana dowódcy Frontu Wielkopolskiego. Wiosną 1920 eskadra skierowana została na front wschodni w rejon Mozyrza. 5 sierpnia pododdział wycofany został z frontu do Warszawy, gdzie otrzymał 10 samolotów Bristol F.2B Fighter. W bitwie warszawskiej miała za zadanie wsparcie 4 Armii. Na mocy rozkazu z 18 stycznia 1921 jednostka połączona została z 9 Eskadrą Wywiadowczą. Połączone pododdziały otrzymały nazwę – 10 Eskadra Wywiadowcza. W sierpniu tego roku jednostka weszła w skład VII Dywizjonu Wywiadowczego 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu. 2 czerwca 1925 jednostka przemianowana została na 32 Eskadrę Lotniczą, a cztery lata później na 32 Eskadrę Liniową.

26 marca 1928 roku na lotnisku Ławica zginął kpt. obs. Marian Sioda. Siedząc w kabinie, w oczekiwaniu na start, uderzony został skrzydłem lądującego samolotu.

17 sierpnia 1929 roku pod Chodzieżą, w czasie lotu służbowego zginęli ppor. obs. Bronisław Bogucki i plut. pil. Roman Linzenbarth.

13 lipca 1933 roku w locie treningowym zginęli por. pil. Stefan Wierusz i ppor. obs. Zygmunt Orłowski.

8 września 1934 roku zginął w wypadku por. pil. Jan Ociepka.

7 maja 1936 roku nad wsią Skoki zderzyły się dwa samoloty Potez XXV. Zginęło trzech lotników: ppor. obs. Janusz Śliwiński, st. sierż. strz. samol. Franciszek Adamczyk i sierż. pil. Leon Ozorkiewicz. Wypadek przeżył plut. pil. rez. Karol Lubiejewski, który zdołał opanować samolot i bezpiecznie wylądować.

W sierpniu 1939, w czasie mobilizacji alarmowej, jednostka przemianowana została na 32 Eskadrę Rozpoznawczą.

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych