BIP
8. Baza Lotnictwa Transportowego
M-28B/PT GC

 

     Samolot transportowy M28B/PT/GC Wersja rozwojowa pasażersko-transportowego An-28. Pierwowzór powstał w ZSRR na początku lat 70., a pierwszy egzemplarz zbudowany na licencji w PZL Mielec był gotowy w 1984 r. Wersja patrolowo-rozpoznawcza Bryza 1RM powstała na zlecenie polskiej Marynarki Wojennej. Po kilku latach prób, od 2000 r., Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej ma osiem maszyn tej wersji. Kolejne lata przyniosły ulepszenia konstrukcyjne polegające na montowaniu nowych typów silników i śmigieł, chowanego podwozia oraz wzbogacania specjalistycznego wyposażenia. Samoloty transportowe M28B/PT eksploatowane są także w Siłach Powietrznych między innymi w Garnizonie Kraków-Balice gdzie docelowo trafić ma 8 samolotów w wersji "Glass cockpit".  


 

     Samolot wyposażony jest w dwa silniki turbośmigłowe PT6A-65B o mocy max.1100 SHP* i pięciołopatowe śmigła HC-B5MP-3D przestawialne w chorągiewkę i rewers. Własne źródła zasilania w postaci dwóch zabudowanych akumulatorów umożliwiają rozruch silników niezależnie od zasilania naziemnego. Samolot wykonany jest jako całkowicie metalowy zastrzałowy jednopłat w układzie górnopłata z podwójnym usterzeniem pionowym i stałym podwoziem trójkołowym z przednim kołem sterowanym. Skrzydło dwudźwigarowe, dzielone, składa się z centropłatu i dwóch skrzydeł doczepnych. Posiada bogatą mechanizację skrzydła, dwie sekcje slotów, spoilery, lotki i klapy. W położeniu wypuszczonym klap, lotki wychylają się automatycznie o określony kąt i pracują jako klapolotki.
W przedniej części kadłuba znajduje się kabina dla dwóch pilotów, oddzielona od kabiny pasażerskiej przegrodą. Prawe okno w kabinie pilotów stanowi jednocześnie awaryjny luk umożliwiający opuszczenie kabiny. Kabina pasażerska znajduje się w środkowej częścikadłuba i kończy się lukiem wyjściowym, którego dwa wzdłużne skrzydła otwierają się do
wnętrza samolotu. (Wejście i wyjście z samolotu umożliwiają schodki wychylane na zewnątrzpo otwarciu luku wejściowego).
W przedniej części kadłuba po lewej stronie zamontowano drzwi boczne służące do wejścia i wyjścia załogi, będące jednocześnie lukiem awaryjnego opuszczania samolotu.
Z lewej i prawej strony kadłuba pomiędzy wręgami 17 i 19 umieszczone są awaryjne wyjścia z kabiny pasażerskiej.
W kabinie pasażerskiej znajdują się wygodne pojedyncze i podwójne fotele, które można zdemontować lub złożyć i umieścić wzdłuż ścianek kabiny.
Samolot wyposażony jest w instalacje ogrzewania i wentylacji kabin, instalację przeciwoblodzeniową płatowca, zastrzałów, wlotów powietrza do silników, wlotów powietrza do chłodnicy oleju, łopat śmigieł, szyb przednich i odbiorników ciśnienia powietrza.


 

     Na samolocie zabudowane jest wyposażenie pilotażowe i radiowo-nawigacyjne, umożliwiające loty wg przepisów VFR i IFR w dzień i w nocy.
W skład wyposażenia nawigacyjnego wchodzą: dwa wielofunkcyjne odbiorniki nawigacyjne (VOR/ILS/MLS/GPS), odbiornik DME, odbiornik TACAN, dwa odbiorniki ADF, jeden radiowysokościomierz, platforma AHRS i dwie platformy EGI.
System łączności stanowią dwie radiostacje V/UHF, jedna radiostacja HF oraz jedna radiostacja awaryjna 503-14.
System bezpieczeństwa i nadzoru stanowią; radar pogodowy , GPWS, TCAS wraz z dwoma transponderami IFF i XPDR,
Wskazania pilotażowo-nawigacyjne wyświetlane są na czterech wyświetlaczach MFD.
Zewnętrzne wyświetlacze pełnią funkcję podstawowych przyrządów pilotażowych PFD, natomiast wewnętrzne wyświetlacze MFD umieszczone na środkowej tablicy pracują jako
system wskazań parametrów pracy silnika oraz ostrzegania załogi EICAS i interaktywny wskaźnik wielofunkcyjny IMDF.
Podświetlenie przyrządów i przyrządy w kabinie pilotów dostosowane są do lotów w goglach noktowizyjnych.
Dla zabezpieczenia podstawowej obsługi naziemnej na lotniskach poza stałym miejscem bazowania, na pokładzie samolotu powinno być zamocowane podstawowe wyposażenie naziemne tj. holownik, drabinka, teczka z narzędziami i dwie podstawki pod koła.
Do lotów nad przestrzeniami wodnymi przewidziano także miejsce na wyposażenie awaryjno-ratunkowe (tratwy, kamizelki ratunkowe). Wyposażenie awaryjno-ratunkowe może
być przewożone na półce bagażowym.

 

 

Samolot M28B/PT może być wykorzystywany w następujących wersjach:

 
1. Wersja pasażerska:
- 18 foteli pasażerskich stałych lub składanych;
 
2. Wersja transportowa:
- urządzenie dźwigowe do załadunku towarów o nośności 700 kG (1540 lbs);
- możliwość przewożenia ładunków wielkogabarytowych o ciężarze do 705 kG
(1554 lbs) w postaci kontenerów (palet);
- mocowanie kontenerów przy pomocy specjalnego mocowania, dodatkowe węzły
w kadłubie;
- możliwość przewożenia ładunków o niewielkich gabarytach mocowanych przy
pomocy siatek i pasów mocujących do węzłów podłogowych;
 
3. Wersja pasażersko-transportowa:
- 18 foteli pasażerskich składanych;
- urządzenie dźwigowe dla załadunku towarów;
- wyposażenie dla mocowania ładunków;
- ścianka oddzielająca kabinę pasażerską od tylnej części kadłuba;
- bagażnik podkadłubowy (wyposażenie opcyjnie),
- możliwość tworzenia następujących wariantów samolotu;
a) wariant pasażerski - tylko dla przewozu pasażerów na składanych fotelach,
kabina pasażerska oddzielona ścianką od tylnej części kadłuba, zabudowana
półka bagażowa;
b) wariant transportowy - fotele złożone na burty, zdjęta ścianka oddzielająca tylną
część kadłuba i półka bagażowa - możliwość transportu ładunków
w kontenerach;
c) wariant mieszany - częściowo złożone fotele, zdjęta ścianka oddzielająca tylną
część kadłuba i półka bagażowa - możliwość równoczesnego przewożenia
osób (3 ÷ 9 miejsc siedzących) oraz ładunków w kontenerach;
 
4. Wersja sanitarna
;
 
5. Wersja desantowa.

 

 

Podstawowe dane techniczne:

Długość - 13,1 m


Rozpiętość - 22,06 m


Średnia cięciwa aerodynamiczna - 1,886 m


Powierzchnia skrzydła - 39,72 m2


Wydłużenie geometryczne skrzydła - 12,2


Powierzchnia lotek - 4,33 m2


Powierzchnia klap - 7,98 m2


Rozpiętość usterzenia poziomego - 5,14 m


Powierzchnia usterzenia poziomego - 8,65 m2


Wysokość usterzenia pionowego - 2,87 m


Powierzchnia usterzenia pionowego - 10 m2


Rozstaw kół - 3,405 m


Baza (odległość osi koła przedniego i głównego) - 4,91 m


Wymiary kół podwozia głównego - 720x310 Model 4


Wymiary kół podwozia przedniego - 6.50-10.12PR


Maksymalny ciężar do startu - 7500 kG


Maksymalny ciężar do lądowania - 7500 kG


Ciężar pustego samolotu w wersji pasażerskiej - 4398 kG


Ciężar pustego samolotu w wersji transportowej - 4260 kG


Ciężar pustego samolotu w wersji desantowej - 4200 kG

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych