BIP
8. Baza Lotnictwa Transportowego
CASA C-295M
Samolot CASA C-295M był zbudowany przez hiszpańskie zakłady lotnicze Construcciones Aeronáuticas SA (EADS CASA, obecnie Airbus Military) jako samolot transportowy na podstawie wcześniejszej konstrukcji tej samej firmy, samolotu CASA CN-235, jednak ze zwiększonym zasięgiem i maksymalną masą przenoszonego ładunku. Pierwszy prototyp samolotu C-295M wystartował 28 listopada 1997 roku.


     Zakupione w Hiszpanii dla Polskich Sił Powietrznych samoloty CASA C-295M to najnowocześniejsze polskie samoloty transportowe. Udowodniły wielokrotnie swoją przydatność podczas misji wykonywanych w rejonach niebezpiecznych poza granicami kraju. Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. Ładownia jest w pełni hermetyzowana. Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Dzięki nowoczesnym systemom nawigacyjno-pilotażowym maszyny są w stanie latać niemal w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, praktycznie w dowolnym rejonie świata.

 

 

CASA C-295M to samolot nowej generacji, bardzo wytrzymały i niezawodny, wszechstronny taktycznie transportowiec, który jest w stanie przewieźć do pięciu ton ładunku lub około 70 żołnierzy z maksymalną prędkością przelotową 260kt/480 km/h. Dwusilnikowy górnopłat z chowanym podwoziem i kabiną ciśnieniową operuje na wysokościach do 25 000 stóp. Posiada mozliwości krótkiego startu i lądowania (STOL). Może operować na podłożu gruntowym, pasów startowych: krótkich i trawiastych. Napędzany przez dwa turbośmigłowe silniki Pratt & Whitney PW127G, C-295M zapewnia doskonałą zwrotność, wyjatkowo wysoką wydajność i niskie zużycie paliwa. W powietrzu może utrzymywać się do jedenastu godzin z zapasem paliwa na lądowanie na lotnnisku zapasowym.

CASA C295M
Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. Ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana. Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku lub 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Dzięki nowoczesnym systemom nawigacyjno-pilotażowym maszyny są w stanie latać niemal w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, w dowolnym rejonie świata.


CASA C-295 M jest dwusilnikowym górnopłatem o pojedynczym usterzeniu konstrukcji kompozytowo-metalowej.
Skrzydła proste mają konstrukcję trzyczęściową, metalową i dwudźwigarową. Część centralna to centropłat o obrysie prostokątnym. Części zewnętrzne mają obrys trapezowy. Profil płata NACA 65-218, o wznosie części zewnętrznych 3 stopnie. Klapy dwuszczelinowe zajmują 58% rozpiętości skrzydeł. Końce płata zajmują lotki. Skrzydła zostały wyposażenie w instalację przeciwoblodzeniową. Pod skrzydłami zostały umieszczone zaczepy dla 6 węzłów podskrzydłowych dla; uzbrojenia, środków rozpoznawczych lub innych. W skrzydłach umieszczono zbiorniki paliwa.
Kadłub maszyny ma konstrukcje metalową, półskorupową o przekroju owalnym ze spłaszczonym zakończeniem rampy ładunkowej. Kabina jest ciśnieniowana. Kadłub rozpoczyna kabina pilotów dwumiejscowa. Lewy fotel zajmuje kapitan-dowódca, prawy drugi pilot. Załogę może uzupełnić trzeci członek, który pełni funkcję technika załadunku. Dla niego miejsce jest w ładowni. Ładownia ma długość 12,60 ( 12,70 ) m. Maksymalna wysokość w sekcji A w przedzie wynosi 1,82 m, w sekcji B w środku wynosi 1,87 m. Szerokość użyteczna w części B wynosi 2,34 m ( 2,10 m na podłodze ), ale przez rampę załadowczą w części D zmieszczą się przedmioty o wysokości 1,70 m. Drzwi do ładowni są dwuczęściowe. Jedna część ma zawiasy u dołu i po opuszczeniu stanowi rampę załadowczą. Druga ma zawiasy u góry i unosi do góry do wnętrza kadłuba. Kabina transportowa może być skomponowana w różne sposoby. W przedziale transportowym istnieje możliwość transportu ładunku na pięciu standardowych natowskich paletach oraz składane siedzenia przy burtach kabiny. W wariancie pasażerskim zamontowane może być do 30 wygodnych miękkich foteli. Wersja medyczna pozwala na przewiezienie na noszach 24 osób. Wariant ten wykorzystano po raz pierwszy w październiku 2003r. podczas transportu do kraju turystów rannych w Egipcie w wypadku autokaru. Samolot może zabrać maksymalnie 71-78 osób. Maksymalny ciężar ładunku może wynosić około 9500 kg. Trzeba także pamiętać o ograniczeniach wytrzymałościowych podłogi ładowni. Na pokładzie samolotu jest toaleta, rewolucja w tej klasie maszyn. W prawej burcie kadłuba umieszczono 19 okien i drzwi z przodu i tyłu. W lewej burcie umieszczono 18 okien i drzwi z tyłu.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie trzypodporowe, chowane w locie, przystosowane do korzystania z lotnisk gruntowych. Pneumatyki niskociśnieniowe. Amortyzatory olejowo-gazowe. Podwozie przednie ze zdwojonymi kołami, sterowane, chowane całkowicie do kadłuba pod kabinę pilotów. Podwozie główne podparte w gondolach przykadłubowych. Po dwa koła z każdej strony ustawione w tandem. Stanowi rodzaj zdwojonych niezależnych podwozi. Każde koło ma własną goleń. Podwozie główne ma możliwość podczas postoju na skrócenie goleni i samolot jakby przysiadał, dzięki czemu podłoga ładowni opuszcza się niżej, co ułatwia załadunek. Wszystkie koła mają hamulce hydrauliczne, tarczowe.

Podstawowe dane techniczne:
rozpiętość – 25,81 m,
długość – 24,45 m,
wysokość – 8,66 m,
masa własna – 18 500 kg,
masa całkowita – 23 200 kg,
prędkość przelotowa – 480 km/h,
zasięg z ładunkiem maksymalnym – 2300 km.
Napęd – dwa silniki turbośmigłowe Pratt Whitney Canada PW127G o mocy 1972 kW każdy.

Uzbrojenie – maszyny wyposażono w obronny system walki radioelektronicznej Indra ALR 300Y2B zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli AN/ALE-47.

Docelowo 8. BLTr posiada 16 sztuk tego typu samolotów.

 

 

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych